Er zijn verschillende zaken die geregeld moeten worden wanneer een medewerker zich ziekmeldt. Hiernaast behandelen we ze stuk voor stuk.
Wat zijn de stappen als de werknemer zich ziek meldt?
-
1
Ziekmelding
De werknemer zal zich meestal ziekmelden bij de leidinggevende. Elke organisatie heeft een verzuimprotocol waarin dit proces beschreven staat.
De werkgever geeft de ziekmelding door aan Verzuim Services.
Inloggen werkgeversportaal -
2
Contact
Is de werknemer langer dan een paar dagen ziek dan neemt de Verzuim Services of de arbodienst contact met hem/haar op.
Tijdens een telefoongesprek wordt een inschatting gemaakt van de duur en complexiteit van het verzuim. Waar mogelijk worden werkhervatting afspraken gemaakt, zoals bijvoorbeeld een verwachte hersteldatum.
Lees meer -
3
Nog ziek na 6 weken
De arbodienst stelt, in overleg met de werknemer, een probleemanalyse op. Op basis van de probleemanalyse stelt u, samen met de specialisten van Verzuim Services, een plan van aanpak op.
Dit is de start van het Poortwachter stappenplan dat aangeeft wie, wat wanneer moet doen tijdens de verzuimbegeleiding.
Lees meer -
4
Hersteldmelding
De werknemer zal zich formeel bij de werkgever hersteld melden. Deze hersteldmelding geeft u door aan Verzuim Services
Ondersteuning vanuit Verzuim Services
De specialisten van Verzuim Services hebben na de ziekmelding contact met de werknemer. Afhankelijk van de verzuimduur worden een aantal vaste onderwerpen besproken, zoals de verwachtte verzuimduur. Tijdens het gehele verzuimtraject is Verzuim Services uw sparringspartner en houdt de regie over het verzuimdossier.
Waaruit bestaat re-integratiebegeleiding?
De belangrijkste taak van de werkgever is het bieden van een passende re-integratieplek. Zo kan de werknemer in de praktijk werken aan het herstel.
-
1
Contact onderhouden
Het is belangrijk dat de werknemer weet wat er op de werkvloer gebeurt. Breng hem of haar daarom op de hoogte van ontwikkelingen en drink bijvoorbeeld af en toe samen een kop koffie om bij te praten.
-
2
Plan van aanpak uitvoeren
In het plan van aanpak staat hoe de werknemer weer (en meer) aan het werk kan. Evalueer dit plan minimaal elke zes weken.
Lees meer -
3
Re-integratieplek aanbieden
Op basis van het advies van de bedrijfsarts zorgt u voor een passende re-integratieplek. Dat kan binnen de eigen organisatie (spoor 1), maar ook bij een andere organisatie (spoor 2).
Lees meer -
4
Wat als de werknemer niet volledig re-integreert binnen twee jaar?
Na twee jaar ziekte bepaalt UWV of en in welke mate de werknemer arbeidsongeschikt is. Dit betreft de aanvraag op een WIA-uitkering (Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen).
Lees meer
Werkgever? Wat verwachten we van u?
Is de werknemer na twee jaar nog steeds ziek, dan beoordeelt UWV de inspanningen van de werkgever en werknemer aan de hand van het re-integratieverslag. Blijken de inspanningen onvoldoende te zijn, dan kan er een loonsanctie worden opgelegd voor maximaal 52 weken.
Als een zieke werknemer niet in staat blijkt om zijn of haar werk te doen, dan moet u minimaal 70% van het brutoloon doorbetalen, voor maximaal 104 weken lang.
De bedrijfsarts geeft aan wanneer, in welke mate en onder welke voorwaarden de zieke werknemer aan het werk kan. U moet een re-integratieplek aanbieden die hierop aansluit. Lukt dat niet binnen de eigen organisatie, dan moet gekeken worden naar andere organisaties (spoor 2).
Verzuim Services Leidinggevenden portaal
Het Verzuim Services Leidinggevenden Portaal vormt de spil in de onderlinge samenwerking tussen de werkgever, Verzuim Services en de arbodienst Obra. Door het samenbrengen van de expertises wordt de re-integratiebegeleiding op een effectieve manier ondersteund. En wordt naleving van het Poortwachter stappenplan gewaarborgd. Het portaal biedt inzicht in het dossiers van de zieke werknemer, vanzelfsprekend zonder medische en andere privacy-gevoelige informatie die alleen thuishoort bij de bedrijfsarts.
InloggenInterventies
Afhankelijk van de situatie kan een externe specialist helpen bij het herstelproces. Denk aan een coach, een mediator of een gespecialiseerde therapeut. Het is belangrijk dat de juiste interventie wordt ingezet op basis van de juiste verzuimoorzaak.
Lees meerMeest gestelde vragen door werkgevers
-
Krijg ik een terugkoppeling na de ziekmelding?
Na de ziekmelding neemt de arbodienst contact op met de werknemer. Tijdens een beoordelingsgesprek wordt een inschatting gemaakt van de duur en complexiteit van het verzuim. Waar mogelijk worden werkhervattingsafspraken gemaakt, zoals bijvoorbeeld een verwachte hersteldatum. Deze afspraken ontvangt u in een terugkoppeling.
Meer informatie -
Wat gebeurt er als de werknemer zich niet aan zijn verplichtingen houdt?
Als de re-integratie afspraken niet worden nagekomen door de werknemer kan de werkgever het loon opschorten of zelfs stopzetten.
Meer informatie -
Wat is een loonsanctie?
Een loonsanctie wordt opgelegd door UWV als de werkgever niet of onvoldoende re-integratie inspanningen heeft geleverd. UWV beoordeelt de inspanningen van de werkgever aan de hand van het re-integratieverslag dat na 104 weken ziekteverzuim wordt opgeleverd. De loonsanctie houdt in dat de werkgever een extra periode (van maximaal 52 weken) het loon moet doorbetalen aan de werknemer. De reguliere loondoorbetalingsplicht van 104 weken wordt dus eigenlijk verlengd.
Meer informatie -
Het arbeidscontract van de zieke werknemer loopt af, wat nu?
Is de werknemer nog niet hersteld op de einddatum van het arbeidscontract, dan gaat hij of zij ziek uit dienst en heeft misschien recht op een Ziektewet-uitkering. Als uw organisatie eigenrisicodrager is voor de Ziektewet, dan loopt de re-integratiebegeleiding door alsof de werknemer nog in dienst zou zijn. Uw contactpersoon bij Verzuim Services kan u hier meer over vertellen.
Naar het UWV